6 tips för ett intresseväckande nyhetsbrev

6 tips för att du ska lyckas med dina nyhetsbrev

Hur kan du skapa ett nyhetsbrev som väcker ett intresse, säljer mer och skapar en bättre relation mellan dig och dina prenumeranter? Nedan är 6 enkla tips, som hjälper dig nyttja dina nyhetsbrev på bästa sätt.

Du kan också läsa mer om hur vi på Mortensen Media arbetar med nyhetsbrev och hur vi kan hjälpa dig. Läs mer – https://mortensenmedia.se/tjanster/nyhetsbrevslosningar/

Vikten av ett lockande ämnesraden
Nyckeln till en högre öppningsfrekvens av dina nyhetsbrev ligger i ämnesraden, vilket är det första dina läsare ser i deras mejlinkorg. Det gäller att din ämnesrad sticker ut ur mängden mejl dina kunder får varje dag och väcker ett intresse hos läsaren. 

Bra att tänka på vad gäller ämnesrad:

  • Högst 50 tecken lång så att all text syns i mejlinkorgen
  • Siffror – 3 tips för…
  • Efterfråga – 5 platser kvar…
  • Kunskap – Hur du skapar en…
  • Frågor – Hur löser du…?

Intressant innehåll
Ditt nyhetsbrev ska erbjuda värde och mening för läsaren. Det är viktigt att få läsaren att läsa nyhetsbrevet och få den viktigaste informationen först. Genom att väcka intresset hos kunden blir nästa steg enklare – Call To Action.

Call To Action (CTA)
När du väl har fått läsaren intresserad så är det dags att få dem att agera. Du skapar ett engagemang med bra Call To Action som består av design, text och annat som lockar till klick. Exempel på CTA kan vara köp nu, läs mer, en bild som leder till hemsidan och kontakta oss. Något vi vill att kunden ska utföra som är relevant för innehållet.

Responsivt (tillåt layout att förändras beroende på skärmstorlek)
Det är viktigt att göra nyhetsbrevet responsivt anpassad för flera enheter då de flesta öppnar sina nyhetsbrev i telefon. Bäst är att skicka ett testmail till sig själv så man kan få en ordentlig överblick över hur nyhetsbrevet ser ut i olika enheter, om länkar är klickbara, mm. På så sätt minskar risken att förlora en läsare för responsivt fel.

Regelbundenhet
Att skicka ut nyhetsbrev med ett tydligt schema skapar en trygghet och förväntan hos läsaren. De vet när de ska förvänta sig ett nyhetsbrev och med regelbundna utskick kan det skapas tema som till exempel genom att ha ”månadens tips” eller liknande.

Var personlig
Genom att vara personlig i sina nyhetsbrev känner läsarna att de blir direkt tilltalade. Att nyhetsbrevet är direkt skickat till läsaren, vilket ökar en bekvämlighet i att öppna och läsa mejlet. Använd därför hellre ”du” än ”ni” eller ”man”.

Behöver du hjälp med nyhetsbrev så kontakta oss idag.

symbol