Vikten av att välja rätt sökord

Rätt sökord – Syns i topp för de som söker

Google har idag störst marknadsandel, hela 92,54% bland sökmotorerna på internet. Dessutom sker det cirka 5,6 biljoner sökningar i genomsnitt på sökmotorn per dag globalt. Genom att noggrant välja ut sökorden och ta fram en väl uttänkt marknadsföringsplan, kan dina annonser synas på topp för de som söker efter dina tjänster samt produkter.  

 

 

Vad är ditt mål med annonseringen?

Strukturen av ens annonsering är en väsentlig del till en lyckad marknadsföring. Tydliga mål har stor betydelse i att driva trafik till hemsidan som i sin tur resulterar i leads och konsumtion. Dessutom används dessa mål sen som en generell riktlinje när annonserna ska utformas. Därför är det viktigt att du kan identifiera dina mål så tidigt som möjligt.

Fråga dig själv om målet handlar om specifika produkter, tjänster eller varumärkesuppbyggnad.

Vart ska dina annonser synas?

Genom att tillämpa en geografisk inriktning kan du nå ut till potentiella kunder som befinner sig inom valt område när de söker efter ditt företag eller dess sortiment. I sin tur leder det till att trafiken som leder in till din webbsida eller e-handel har större relevans och kan leda till nya affärsmöjligheter.  

 

 

Vem är målgruppen?

För att öka chanserna att ditt budskap når ut till rätt personer kan det vara bra att specificera din målgrupp. Om annonserna når rätt grupp kan det även öka dina möjligheter till fler konverteringar eller leads.

 

symbol