Är nyhetsbrev slöseri med tid?

Vi känner alla till dem, nyhetsbrev – den direkta kanalen för kommunikation och försäljning till kunder som visat intresse för oss.

Är nyhetsbrev något ditt företag bör lägga resurser på eller är det bara slöseri med tid?

När man pratar om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring kan många uppleva en överväldigande känsla. Att utforma ett professionellt, intresse veckande och säljande nyhetsbrev, men inte minst göra det till en lyckad investering av både tid och ekonomi, kan vara utmanande.

Budskapsstrategier

De stora fördelarna med nyhetsbrev

En av de största fördelarna med nyhetsbrev är att mottagarna själva har gett dig tillåtelse att nå ut till dem. De har bett om att få relevant information och erbjudanden från ditt företag. Därför vet du på förhand att det du skickar till dem, kommer att i större eller mindre utsträckning att intressera dem. Dina nyhetsbrev blir då fantastiskt effektiva och det blir ett relativt billigt sätt att få in fler kunder samt att bidra till merförsäljning i jämförelse med andra marknadsföringskanaler.

Best practice och ett bra flow

I huvudsak handlar det till en början om att skapa ett gediget upplägg och struktur för design. Att ha en bra plan, idéer och schema för att skicka ut nyhetsbreven. Det gör att resterande arbete blir lite lättare. Du kan även gå in lite mer på djupet och skapa automatiserade flöden. Det vill säga en serie av nyhetsbrev som automatiskt skickas ut. Exempel på dessa kan vara födelsedagshälsningar, kampanjkoder, välkomsthälsningar, mm. Vill du veta mer om automationsflow?

Bör du ha en strategi?

Svaret är både ja och nej. Naturligtvis kan du spendera en helg i ett sommarhus och lägga upp en förkromad strategi, men oftast handlar det om att börja med arbetet och under loppets gång, ta reda på vad syftet med dina nyhetsbrev ska vara. Ska de vara informativa, inspirerande, sälja produkter eller tjänster? Du kanske ska satsa på en kombination av allt? Det finns som sagt flera överväganden som ska göras innan det första nyhetsbrevet skickas ut, men i grund och botten handlar det om att skapa ett värde för mottagaren. Det i sin tur blir ett mervärde för dig, genom att kunderna köper dina tjänster eller rekommenderar ditt företag till andra.

Kom i gång – Vi kan hjälpa dig

Vi på Mortensen Media har mångårig erfarenhet och vana av att ha arbetat med kunder från flera olika branscher. Kort sagt är vi experter på nyhetsbrev och kan därmed hjälpa dig att komma igång med ditt egna. Vi skapar en effektiv lösning som är lönsam för ditt företag. Vår byrå assisterar dig med allt från design och uppsättning till idéer. Inte minst hjälper vi dig att mäta hur effektiva dina nyhetsbrev är. Vet du att vi till exempel kan mäta hur många som har läst, klickat och kontaktat dig eller beställt något på hemsidan via ditt nyhetsbrev?

Vill du veta mer om hur du också kan komma i gång med e-postmarknadsföring med ditt företag?

Vi är certifierade partners med:

MarketingPlatform-Certified-Partner-blue_card
PartnerBadge-1
partner-horizontal-white
symbol