Ta med logotypen i tiden

Det är viktigt att hänga med i de digitala svängarna, till exempel med en uppfräschning och modernisering av hemsidan. Något som allt för ofta hamnar lite på efterkälken och kan bli lite bortglömd med tiden är logotypen.

Logotypen är företagets ansikte utåt, så när företaget växer och utvecklas med tiden borde den göra detsamma. Har loggan många år på nacken kan företaget riskera att uppfattas som omodern och missvisande av företaget står för idag. En logotyp med coola benvärmare och pannband i neon kan kännas utdaterat. Dessutom kan det i kombination med en uppdaterad fräsch hemsida á la 2022 ge ett ganska oenhetligt och rörigt intryck.

Logotypen bör spegla företaget och representera vilka de är idag. Har företaget vuxit, bytt fokus, satsat på fler eller nya inriktningar så bör logotypen följa med i denna utveckling. Om inte finns det en risk att företaget återigen representeras inkorrekt. Har ditt företag slutat sälja helikoptrar och nu arbetar huvudsakligen med att sälja fräsiga trehjulingar så kanske det är dags att helikopterikonen i logotypen tas bort.

Funderar du på en ny logotyp?

Budskapsstrategier

Tanken på ny logotyp kan kännas överväldigande, men det behöver inte vara fullt så dramatiskt. Det kan vara så enkelt att det räcker med en liten uppgradering istället för en total makeover.

Typsnitt samt effekter kommer och går i trender. Vad som ansågs som modernt och professionellt för några år sedan kan kännas omodernt eller ointressant idag. Trots allt kan det räcka med en simpel uppdatering så som ett nytt typsnitt, ta bort någon effekt, lägga till ett grafiskt element eller byta färg för att hemsidan ska uppfattas som modern.

Vil du ta med din logotyp i tiden?

symbol