Vad är digital marknadsföring egentligen?

Digital marknadsföring innefattar kommunikation kring produkter och tjänster som förmedlas via digitala kanaler. Exempel på sådana plattformar är Facebook, Instagram och Google Ads med flera. Att sprida ditt budskap på detta sätt gör att du som företagare kan nå ut till målgruppen via rätt kanal vid den mest optimala tidpunkten på dagen. Det kan ske genom både organisk- och betald spridning.

Poängen med digital marknadsföring är till exempel att uppmärksamma människor om ditt företag, få fler kunder att handla eller sprida specifikt innehåll.

Läs mer om hur Mortensen Media/Mack Media kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring

Hur du brukar digital marknadsföring på bästa sätt 

När din verksamhet har ett budskap eller erbjudande som ska nås ut till målgruppen kan du använda dig av följande metoder och medier.

  • Sociala medier
  • Sökordsoptimering (SEO)
  • Nyhetsbrev

Sociala medier: Ett bra val om du vill att fler människor ska upptäcka ditt företag. Genom att dela innehåll kring ditt utbud på sociala medier ökar du chansen att nå ut till fler potentiella kunder som får ett genuint intresse för vad just din verksamhet erbjuder.

Ju fler som nås av inlägget desto större blir sannolikheten att mer konverteringar sker via hemsidan. Förutom att publicera inlägg kan du även välja att annonsera på sociala medier. Med annonseringen kan du kommunicera med individer som annars vanligtvis inte ingår i din målgrupp.

Sökordsoptimering (SEO): Gör det lättare för personer som använder Google att hitta din verksamhet i sökresultaten. Med SEO ökar du synligheten hemsidan eller specifik undersida när en person använder ett ord eller en fras som är associerat med ditt företag.

Desto fler som hittar din verksamhet genom sökningar på Google ju mer hemsidesbesökare får du. Det i sin tur leder det till bättre placering på sökresultaten och andra som inte kände till företaget sen tidigare kan upptäcker det.

Nyhetsbrev: Bidrar till att dina besökare och följare blir långvariga lojala kunder. Med ett nyhetsbrev kan du skapa en nära relation med nuvarande och blivande kunder. Därav blir din kommunikation ut mot målgruppen mer personlig.

I jämfört med sociala medier behöver du inte tänka på reglerna som påverkar när, var och hur ditt inlägg syns i flödet. Det går att vara mer informell, då ditt företag till exempel kan fråga vad målgruppen tyckte om den vara eller tjänst som de tidigare handlade.

Kontakta oss för digital marknadsföring

symbol