Landingssidor – Skillnaden mellan effektiva och otroligt effektiva annonser

Föreställ dig att du som hantverkare (eller en entreprenör i din egen bransch) vill ha fler projekt när du bygger ett nytt tak på huset. För att nå fler personer och få in rätt typ av kunder på ett smidigt kan du bland annat använda dig av Google annonsering. När personer söker efter ett ”nytt tak”, ”renovering av tak” eller ”vad kostar ett nytt tak?” på Google hade dina annonser visats för relevanta personer som behöver din hjälp på det sätt som du ser nedan.

Faktabox
En landningssida är kort och gott en specifik designad sida som tillhör den egna hemsidan. Dit hänvisar du potentiella kunder när de har klickat på en annons de har sett på Facebook, Google eller andra sorts kanaler.

Först ska du ha in kunder på hemsidan, sen ska de utföra en åtgärd

Ett tydligt tecken på att dina annonser har nått viss relevans hosmålgruppen är att de som aktivt söker efter dina tjänster har klickat sig vidare in på hemsidan. Är landningssidan tillräckligt optimerad för att få besökaren till att kontakta dig för en offert? Kan besökaren få dne information de behöver och är ute efter? För ett optimalt resultat ska hemsidan vara användarvänlig så att alla kan hitta de tjänster de är i behov av.

Två exempel – En vanlig landningssida och en optimerad
Många verksamheter lägger en stor summa pengar på att annonsera online och få personer till att besöka deras hemsida. Lika viktigt är det att man har lagt ner tid på hemsidan och fokuserat på designen, optimerat budskapet samt ger relevant information till besökaren. Landningssidan ska spegla den annons som besökaren klickat på och för att nå bästa resultat optimerar vi hemsidan, något vi på fackspråk kallar konverteringsoptimering (CRO – hur många av besökarna utför en åtgärd på hemsidan).

Klicka på knapparna nedan för att se ett exempel på en klassisk landningssida och en optimerad. Den optimerade landningssidan har vi bland annat använt psykologiska säljtekniker för att påverka användarna att vidta en viss handling.


En liten skillnad med STOR effekt
Vilken landningssida tyckte du bäst om?

Om du tyckte att den optimerade landningssidan var bättre och gav dig ett bra samt tryggt intryck av ”snickeri och nya tak” skulle det förmodligen öka chansen att du också utför en åtgärd, som till exempel att ta kontakt med det fiktiva företaget, på landningssidan. Det är precis det som är poängen med det hela.

När du vet hur du ska optimera dina sidor för att förbättra konverteringsfrekvensen, krävs det inte mycket för att det ska löna sig att ta en närmare titt.

EXEMPEL
Utifrån statistik gällande optimerade landningssidor i kombination med annonser och SEO, kan vi ge dig följande exempel:

Föreställ dig att 200 personer som är i behov av nytt tak, besöker din hemsida varje månad genom att ha klickat på en annons.

Normal sida:
200 besökare – Ger 15 konverteringar varav 3 (20%) lägger en order.

Optimerad landningssida:
200 besökare – Ger 20 konverteringar varav 4 (20%) genomför en order.

Vill du att vi ska ta en titt på din hemsida?
Vill du att fler kunder ska kontakta dig eller slutföra ett köp? Låt oss ta en titt på din hemsida. Vi hjälper dig nå bättre resultat med hjälp av din hemsida.