Använd rätt sorts bild
Bilder är något av det första vi lägger märke till när vi scrollar genom Facebook eller andra sociala medier.Faktorer som färger och bilder är saker som tilltalar oss. Det gör att vi stannar upp den där extra sekunden, och den sekunden är viktig.
Ännu viktigare är det att se till att du använder rätt typ av bilder i annonserna. Bilder som är tagna med mobiltelefon, lågupplösta bilder eller gamla bilder kan göra att annonserna inte blir lika attraktiva. Därför är det alltid bra att lägga lite extra tid och skapa ett innehåll med värde. Se alltid till att ha koll på kompositionen, storleken och relevansen när du skapar en annons.
För att komma runt det så har vi på Mortensen Media en stor bildbank till vårt förfogande. Det underlättar vårt sökande efter rätt typ av bild eller hitta underlag för att kunna skapa en visuellt tilltalande bild. Vårt mål är alltid att forma ett korrekt bildspråk och rätt meddelande för annonsen.
Inkludera en bra text i bilden
Många har uppfattningen att ju mer text du använder desto bättre blir resultatet, detta då det finns mer information för den som vill besöka hemsidan eller har ren köpavsikt. Men less is more i många fall. En enkel text som väcker intresse och nyfikenhet är vad som verkligen påverkar chansen för eventuella konverteringar.
Använd video och rörligt material
En video består av flera bilder efter varandra (som standard 25 bilder i sekunden). Om en bild kan förmedla rätt budskap, tänk då vad en video och rörligt material kan göra.
Här gäller det att applicera samma grundregler som när det kommer till bilder. Fördelen är att ditt budskap kan få starkare genomslagskraft och dra till sig fler ögon.
När det kommer till YouTube reklam så finns där även möjlighet att få både voice-over och musik applicerat som ytterligare kan förbättra annonsen.
Hitta rätt målgrupp
För att något av ovanstående ska fungera så är det viktigt att hitta rätt målgrupp. Består de du når ut till inte av din ideala målgrupp spelar det ingen roll hur stor skaran är för det kommer inte ge dig några vidare resultat. Att synas för 100 personer med större konverteringspotential, är bättre än att synas för 10.000 personer som inte har något intresse alls. Rätt målgrupp leder till lyckade kampanjer vilket kan ge större avkastning för dig som företagare.
Hur du hittar rätt målgrupp är något du kan diskutera med våra marknadsförare på Mortensen Media.